Back to Hangoskola |
ZENEI AKUSZTIKA TÉTELEK
I. félév
(kapcsolat a rezgésszámmal, a dinamikával és az idővel)
A *-gal jelzett tételekhez használható segédanyag: Pap János: A zenei akusztika alapjai.
Főiskolai jegyzet, Tarnóczy Tamás: Zenei akusztika – termekkel foglalkozó fejezet.
afferens
alaphártya
állóhullám
amygdala
basszuselfedés
basszuskiemelés
belsőfül
Békésy György
cent fogalma
colliculus inferior
corpus callosum (kérgestest)
Corti-szerv
csiga (cochlea)
dB fogalma
dichotikus
diffuzitás
diszperzió
dobhártya
efferens
első hullámhomlok törvénye (Haas-effektus)
érdesség
érzékelt konszonancia
felületi hangelnyelés
FFT
formáns
Fourier tétele
frekvencia
fülkürt
haladó hullámú helyelmélet
hallásküszöb
hallócsontok
hallóideg
hallójárat
hallókéreg
hallópálya
hangelnyelés
hangmagasság különbségi küszöb
hangrokonság
hangszín
hangszínkép (spektrum)
hangteljesítmény
hangtisztaság
hangosság
hang terjedési sebessége (c=c * f )
harmonikus rezgés (tisztahang-szinuszhang)
Helmholtz
időállandó
időkésés-retesz
intrauterin hallás
hullámhossz
koktélparti effektus
középfül
közönségfelület hangelnyelő hatása
kritikus sáv
kupolahatás
különbségi (kombinációs )hangok
külsőfül
lebegés
Mozart-fül
nyomásamplitúdó
órajeladó sejt
periodicitási elmélet
pascal (Pa)
periódusidő
phon-skála
prezenciaidő
primer hallókéreg
repetíciós hangmagasság-hallás
rezgésgörbe
rezgésszám
rezonancia
son-hangosság
spektrogram
suttogó galéria
szonogram
szőrsejt
szubjektív felhang
teremrezonancia
thalamus
tonotopikusság
utózengési idő
vesztibuláris rendszer
vibrato
virtuális alaphang
zaj
zenei hang
zenei konszonancia
zengősugár
V I Z S G A K É R D É S E K II. F É L É V
ZONGORA-AKUSZTIKA
TÉTELEK:
I. Az ütött húr rezgése
II. Cimbalom és klavikord
III. Cristofori munkássága (előzmények) és a fortepiano
IV. A zongora történetének főbb állomásai
V. A zongorahang jellemzői
VI. A húr tulajdonságai
VII. A mechanika
VIII. Rezonáns és páncéltőke
IX. Játéktechnika
X. A pedál
XI. Intonáció
XII. Hangolás
XIII. Steinway kontra Bösendorfer
XIV. A preparált zongora
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. Az ütött húr rezgése
- Hogyan rezeg a megütött húr?
- Mi határozza a hangszínt megütéskor?
- Mi dobja le a kalapácsot a húrról?
- Fizikai értelemben mikor ideális a megütés?
- Hogyan viselkedik a kalapácsfej megütéskor?
II. A cimbalom és a klavikord
A, Cimbalom
- Mennyiben lehet magyar hangszernek tekinteni a cimbalmot?
- Miért trapézformájú a hangszer?
- Mi határozzam meg a cimbalom sajátos hangját? (Sorold fel)
- Miért csak egyetlen zengetőpedál van?
- Mekkora a rezonáns terhelése és ennek mi a következménye?
- Miért alkalmasabb barokk zene játékára a nyitott fenekű cimbalom?
- Játéktechnikai szempontból a zongora vagy a cimbalom tekinthető jobbnak?
- Hogyan függ össze a verőtartás a hanggal?
- Milyen pedálozási technikákat ismersz?
B, Klavikord
- Kötéses és kötés nélküli hangszer
- Mi a klavikord akusztikai anakronizmusa?
- Lehet-e a hangszeren vibratózni?
- Miért tűnt el a hangszer a zenei gyakorlatból?
III. Cristofori munkássága (előzmények) és a fortepiano
A, Cristofori
- Milyen előzményei voltak a zongora megszületésének?
- Cristofori munkálkodása, hangszerei, sikeressége
B, Afortepiano
- Mennyiben különbözik a fortepiano hangja a zongoráétól?
- Milyen kalapácstípusokat ismersz?
- Milyen konkrét jeleit tapasztalni a regiszteres gondolkodásnak?
- Jellemezd a hangszereket: pedálok, húrozás, rezonáns, teljes konstrukció, hangerő, hangterjedelem
IV. A zongoratörténet főbb állomásai
- Mechanika
- Kalapács
- Merevítés
- Rezonáns
- Húrozat
- Pedál
V. A zongorahang jellemzői
- Mi a zongorahang két legfontosabb jellegzetessége?
- Mi okozza az inharmonicitást?
- Honnan származik a lecsengési görbék megtörtsége?
- Jellemezd zongora hangját általánosan: berezgés, lecsengés, dinamika.
- Miért fontos a lebegés a zongora hangjában?
VI. A húr
- Jellemezd a húr anyagát, méreteit
- Mi határozza meg egy húr hangját?
- Hogyan függ a hangmagasság a feszítéstől, a tömegtől, a keresztmetszettől és a hosszúságtól?
- Mi az inharmonicitás?
- Miért olyan fontos ez a fizikai tulajdonság a zongoránál és a cimbalomnál?
- Mi határozza meg egy húr inharmonicitását?
- Mi különbség a font és a sima húr között?
- Mi történhet, ha egy húrt azonos geometriával más anyagúra cserélünk?
- Van-e longitudinális összetevője egy húrrezgésnek?
- Mi jellemzi a húr-kalapács érintkezési időt?
VII. A mechanika
- Cristofori mechanikája
- Német csapó mechanika
- Angol lökőnyelves mechanika
- Bécsi mechanika
- Kétszeres kiváltású Érard-mechanika
- Magyarázd el a kiváltás lényegét
- Továbbfejlesztett változatok
- Hogyan működik a tompító?
- Mit okozhat a rosszul beállított mechanika?
VIII. Rezonáns és páncéltőke
- Milyen fából készül a rezonánslemez?
- A rezonáns formája, méretei, húrnyomás
- Mi a rezonáns szerepe?
- Miért olyan vastag a stég a húrokhoz képest?
- Milyen frekvenciatartományban ideális a hangsugárzás és miért?
- Hogyan függ a hangsugárzás (a hang) a rezonáns méretétől?
- Miért van szükség a páncéltőke beépítésére?
- Milyen ötvözetből kell készíteni a páncéltőkét?
- Hogyan sugározza a hangokat a zongora?
- Mi az akusztikai szerepe a zongoratetőnek?
IX. Játéktechnika
- Hogyan alakíthatja a játékos a hangot?
- Milyen billentési, hangkeltési zajokat ismersz?
- Mit mértek a svéd kutatók és milyen eredménnyel?
- Lehet-e a billentés módjával befolyásolni a hangot?
- A zongorakalapács rezgőmozgásának mi a következménye?
- Hogyan függ a hangszín a dinamikától?
X. A pedál
- Milyen pedáltípusokat ismersz?
- Elemezd a működésüket akusztikai szempontból.
- Mi a rezonancia?
- Miért lehetséges a pedált a zongora „szívének” tekinteni?
- Mikor tekinthetjük a tompítót hangforrásnak?
- Miért jobb a szélesebb tompító?
- Mi az a pedálzongora?
XI. Intonáció
- Hogyan intonálják a zongorakalapácsot? (keményítés, puhítás)
XII. Hangolás
- Mi a lebegésre hangolás lényege?
- Miért nehéz hangolni a diszkant és a basszus hangokat?
- Szabad-e zongorát hangoló géppel hangolni?
XIII. Preparált zongora
- Mi a preparálás lényege?
- Hogyan jellemeznéd akusztikailag az egyes preparálási módok hatását?
- Létezik-e a zongorát megkárosító preparálás?
VONÓSAKUSZTIKA
TÉTELEK
I. Vonós hangszerelődök
II. A vont húr rezgése
III. A vonó
IV. A vonós hangszerek felépítése
V. A láb szerepe
VI. A lélek és a gerenda hatása
VII. Az f-nyílás
VIII. A hegedűtest rezgése
IX. Fakezelés és lakkozás
X. Régi itáliai hegedűk akusztikája
XI. A brácsa akusztikája
XII. A cselló akusztikája
XIII. A bőgő (és a gamba) jellemzői
XIV. A vonósoktett
XV. Játéktechnika és akusztika
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. Vonós hangszerelődök
- A karhegedűk ősei
- A lábhegedűk ősei
- Rokon népi hangszerek
- Távoli kultúrák vonós hangszerei
II. A vont húr rezgése
- Hogyan rezeg a vont húr?
- Rajzold le a fűrészfog-rezgést?
- Helmholtz-modellje
- Milyen jelenség a vonó és a húr közötti súrlódás? (a nemlinearitás következményei)
- Miért van szükség minimális vonónyomásra?
III. A vonó
- A vonó fejlődéstörténete (barokkvonó, Tourte találmánya)
- Miért a pernambukfa a vonó faanyaga?
- Miért előnyös a mai forma?
- A vonószőr tulajdonságai
IV. A vonós hangszerek felépítése
- Milyen faanyagokból készítik a hangszereket? Miért?
- Mivel magyarázható a jelenlegi forma kialakulása?
- Jellemezd vázlatosan a hangszerek felépítését?
- Hogyan változott a szerkezet az évszázadok során?
V. A láb szerepe
- Milyen anyagból készül a láb? Miért?
- Miért ilyen a formája?
- Milyen korábbi formákat ismersz?
- Hogyan hat a forma a láb rezgésére?
- Mi a szerepe lábnak?
- Hogyan tudod befolyásolni a láb rezgésközvetítő tulajdonságait?
- Magyarázd el a sordino hatását.
VI. A lélek és a gerenda hatása
- Miért alkalmazzák őket?
- Savart milyen kísérleteket végzett a lélekkel?
- Milyen következménye lesz annak, ha kivesszük a lelket a hangszerből?
- És ha máshová helyezzük?
- Miért fenyőfából készül?
- Hogyan változik meg, ha merevebb gerendát építünk a hangszerbe?
-
VII. Az f-nyílás
- Miért „f” és miért nem „C”?
- Hogyan függ a léghang az f-nyílás méretétől?
- Hogyan függ a helyétől?
- Mire következtethetünk abból, ha túl nagy az f-nyílás a hangszer méretéhez képest?
- Milyen következményei vannak a túl kicsi nyílásnak?
VIII. A hegedűtest rezgése
- Rajzolj le néhány fontos tető- és hátmódust.
- Hogyan változnak ezek a módusok, ha összeragasztják a hangszert?
- Hogyan lehet őket megmérni?
- Mit nevezünk léghangnak?
- Mit nevezünk fahangnak?
- Mikor lesz egy intenzíven rezgő módus hangja is intenzív? (hangsugárzás jellemzői)
- Hogyan befolyásolja a hát a tető rezgését?
- Melyek a hangsugárzás fő irányai a hegedűnél?
- Jellemezd a hegedű hangját
IX. Fakezelés és lakkozás
- Miért lucfenyőből készül a tető?
- Hogyan dolgozták fel régen a fát? (kitermelés, szállítás, tárolás)
- Idős faanyag- új faanyag
- Milyen fakezelési technikákat ismersz?
- Milyen lakk alaptípusokat ismersz?
- Hogyan hat a lakkozás a hangra?
- Miért használnak a lakk alatt alapozó réteget?
- Mi a kompozit lakk?
- Különleges lakkozási eljárások
X. Régi itáliai hegedűk akusztikája
- Hogyan jellemeznéd ezeknek a hangszereknek a hangját általánosan?
- Milyen akusztikai méréseket végeztek?
- Mi az a ráfelelési görbe?
- Meyer eredményei
- Dünnwald eredményei
- Schleske mérései * (interneten)
XI. A brácsa akusztikája
- Miért hibás a mélyhegedűnek elnevezés?
- Mikor lenne helyes?
- Mi a brácsa akusztikai „tragédiája”?
- Hangszerkísérletek története
- Mi lenne a megoldás?
- Jellemezd a brácsa hangját
XII. A cselló akusztikája
- Jellemezd a cselló hangját
- Mi léghangja és a fahangja?
- A buller jelensége
- Hogyan hatnak a bullerfogók?
- Hogyan játszható át a buller?
- Van-e akusztikai szerepe dobogónak?
- Hogyan lehetne a dobogót hangolni?
XIII. A bőgő (és a gamba) jellemzői
- Jellemezd a bőgő hangját
- Mekkora lenne az ideális bőgőméret?
- Bőgővonási technikák
- Mi az octobass?
- Miért gyorsabban berezgő apizzicato hang, mint a megvont?
- A gambacsalád főbb tulajdonságai
- Hogyan hat a felépítésük a hangjukra?
XIV. A vonósoktett
- Kiknek köszönhető az új hangszerek megszületése?
- Mi a hasonlósági törvény?
- Miért fontos?
- Jellemezd az oktett hangszereit
XV. Játéktechnika és akusztika
- Van-e arra lehetőség, hogy megmérjük játék közben a vonókezelési technikát?
- Hogyan hat a hangra a nagyobb vonósebesség?
- Hogyan hat a vonónyomás?
- Miért nehéz a lábhoz közel játszani?
- Miért lesz felhangdúsabb a hang a lábhoz közel játszva?
GITÁRAKUSZTIKA
TÉTELEK
I. A hangszer története
II. A pengetett húr rezgése
III. A hangszer felépítése és hangja közötti kapcsolat
IV. A gitárláb
V. A testrezgés
VI. A bordázás és gerendázás hatása
VII. A hangnyílás hatása a hangra
VIII. A bundozás gyakorlata
IX. Kasha-gitár
X. A nyak rezgése
XI. Mikrofon közeltérben – hangsugárzás
XII. Pendítési technikák akusztikai vetületei
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. A hangszer története
- A legelső gitárábrázolások
- Lant és gitár
- Torres-gitár
- Tornavoz
II. A pengetett húr rezgése
- A húr rezgése
- Hogyan függ a hangszín a megpendítés helyétől, szélességétől, a pendítő keménységétől?
- A pendítéses megszólaltatás miatt milyen lábforma elfogadható?
III. A hangszer felépítése és hangja közötti kapcsolat
- Hogyan függ hang a felépítéstől?
- Hogyan növelhető a dinamika?
- Hogyan mélyíthető hangkarakter?
- Mikor alkalmasabb a hangszer virtuózabb játékra?
- A berezgési idő hogyan függ a hangszer felépítésétől?
- Mikor hosszú a lecsengés?
IV. A gitárláb
- Milyen lábformákat ismersz?
- Miért ilyenek a lábformák?
- Kasha-láb
V. A testrezgés
- Melyek a hangszertípus legfőbb rezgési módusai?
- Megtervezhetők-e a magasabb rezgési módusok?
- Van-e a csatolás a tető és a hát között?
- A tető és a léghang között?
VI. A bordázás és gerendázás hatása
- Milyen bordatípusokat ismersz?
- Hogyan függ össze a bordák formája, sűrűsége a hanggal?
- És a gerendázaté?
- Torrestornavoz készítési technikájának pozitív hatása a hangszer rezgésére
VII. A hangnyílás hatása a hangra
- Mi a hangnyílás szerepe?
- Hogyan függ össze a hangnyílás mérete és helye a léghang magasságával?
- Milyen lenne a gitár hangja, ha elhagynánk a hangnyílást?
VIII. A bundozás gyakorlata
- Miért fontos a pontos bundozás?
- Milyen típusú zenékhez alkalmasabb a bund nélküli gitár?
- A bundozás szabálya
- Milyen következménye lesz a túl magas vagy túl alacsony bundnak?
IX. Kasha-gitár
- A Kasha – gitár története
- Főbb jellemzői
- A kísérletek valódi haszna
X. A nyak rezgése
- Hogyan rezeg a gitárnyak?
- Mikor lehet káros ez a rezgés?
- Milyen fából kell készíteni a nyakat?
- Kell-e hangolni?
XI. Mikrofon közeltérben – hangsugárzás
- Miért változhat meg a hang, ha túl közel helyezzük el a mikrofont?
- Jellemezd néhány rezgési módus hangsugárzását
- Speciális elhelyezési módok
- Ugyanazt hallja-e a hallgató kontaktmikrofonos felvételnél, mint a közönség?
-
XII. Pendítési technikák akusztikai vetületei
- Hogyan függ a hang a megpendítés helyétől, szélességétől, irányától, a pendítő anyagi minőségétől?
- Lehet-e a gond kamarajátéknál a hangszer túl gyors berezgése?
ÉNEKAKUSZTIKA
I. A hangképző szerv anatómiája
II. A hangképző szerv működése
III. A légzés szerepe a hangadásban
IV. A hangadás módjai – regiszterek
V. Hangfajok
VI. A beszéd formánsai
VII. Éneklés idegen nyelven
VIII. Az énekesformáns
IX. Vibrato
X. Az énekhang irányítottsága
XI. Éneklés szólóban, kórusban
XII. A kórus felállításának módjai
XIII. Az énekhang kutatása
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. A hangképző szerv anatómiája
- A hangszalag
- Porcok
- Nyitó- és záróizmok
- Direkt feszítők
- Indirekt feszítők (gégefő emelők és süllyesztők)
- A vokális traktus részei
II. A hangképző szerv működése
- Automatizmusok szerepe a hang létrejöttében
- Az irányított hangadás
- Husson tévedése
- A beidegző mechanizmus szerepe
III. A légzés szerepe a hangadásban
- Az emberi légzés jellemzői
- A légzőizmok
- A vitálkapacitás fogalma, kiszámításának módja
- A szubglottikus nyomás szabályozásának fontossága
- A légáram mérése
IV. A hangadás módjai – regiszterek
- A regiszter fogalma
- Ellentmondások a fogalom körül
- Jellemezd a falzett regisztert – támogatott és összeomló falzett
- Jellemezd a modál regisztert
- Jellemezd a fütty regisztert
- Jellemezd a laza hangszalagos hangadást
- A fejhang és a mellhang új értelmezése
- Hőmi éneklés
- Kasztráltak énekhangja
V. Hangfajok
- A hangfajba tartozást meghatározó tulajdonságok
- A szoprán és változatai
- A valódi alt
- Tenor és változatai
- Basszus és változatai
VI. A beszéd formánsai
- A formáns fogalma
- A dinamikusan változó formáns
- A beszélt magyar nyelv magánhangzóinak formánsai
- A formáns megváltozása éneklésnél
- Van-e különbség a nő, a férfi és a gyermek formánsai között? Miért?
- A formáns és az érthetőség
VII. Éneklés idegen nyelven
- Anyanyelvi meghatározottság-anyanyelvi mágnes
- Formánseltolódások a különböző nyelvekben
- Fordítás és eredeti szöveg akusztikai megfeleltetése
VIII. Az énekesformáns
- Mi az énekesformáns?
- Hogyan hozzuk létre?
- Miért és mikor használjuk?
- Mely hangfajokra és éneklési stílusokra jellemző?
- Mikor zavaró a használata?
IX. Vibrato
- Mi a vibrato?
- Melyek a jellemzői?
- Hogyan hozza létre az énekes?
- Szabályozható-e a vibrato?
- Különböző korok, különböző stílusok és a vibratózás
- Vibrato és életkor
X. Az énekhang irányítottsága
- Hogyan sugároz ki hangot az ember orr- és szájnyílása?
- Az iránykarakterisztikák frekvenciafüggése
- Az irányítottság gyakorlati következményei
XI. Éneklés szólóban, kórusban
- Különböző éneklési stratégiákat kíván-e a szóló-, ill. kóruséneklés
- Mérési eredmények
- Karvezetői tapasztalatok
- Vibratózás kórusban
XII. A kórus felállításának módjai
- Belső szólamarányok
- Mérési tapasztalatok
- A Self to Other –viszony fontossága
- Az egyes szólamelrendezések előnyei, hátrányai
XIII. Az énekhang kutatása - Lehetséges kutatási témakörök
FÚVÓSAKUSZTIKA
FAFÚVÓS-AKUSZTIKA
TÉTELEK
I. Hangszertörténet
II. Állóhullámok csövekben
III. A hangmagasság megváltoztatásának lehetőségei
IV. A tölcsér hatása
V. A csőfal hatása
VI. Ajaksípok akusztikája
VII. Szimplanád rezgése
VIII. A klarinét
IX. A szaxofon
X. A reform tárogató
XI. Duplanádas hangszerek akusztikája
XII. Az oboa
XIII. A fagott
XIV. Rokon hangszerek (történeti tárogató, heckelphon, szarruszophon, duduk)
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. Fafúvós hangszertörténet
- A szlovéniai, kínai, németországi, istállóskői leletek
- Az ókori hangszerek
- A reneszánsz hangszerei
- A „disztingváló” barokk
II. Állóhullámok csövekben
- Mi következtethető ki az állóhullámok ismeretéből?
- Azonos-e az állóhullámok szerkezete a megszólaló hang szerkezetével?
- Milyen mérési módszereket ismersz?
- A mérések értelmezése (bemeneti impedancia, hangnyomás-mérés szondamikrofonnal, impulzusmérés)
- Miért a hengeres és a kúpos csőforma a legelterjedtebb?
III. A hangmagasság megváltoztatásának lehetőségei
- Hogyan függ a hangmagasság a csőhosszúságtól?
- Hová fúrnál hangnyílást, ha a hangmagasságot nagyszekunddal szeretnéd megváltoztatni?
- Mit nevezünk akusztikus alapú hangnyílás-tervezésnek?
- A furat helyi változásai és a hangmagasság
- Hogyan függ a hangmagasság és a hangszín a csőátmérőtől?
- Hogyan változik a hangmagasság, ha részlegesen lezárjuk a csőnyílást?
- Melyek egy adott cső vagy tölcsér vágási frekvenciái?
- Van-e különbség azonos hangmagasságok esetén egy kisméretű lyuksor és egy nagyméretű hangszíne között?
- Mit jelentenek a f = c/2L és az f = c/4L képletek?
- Mi a szerepe a regiszterváltó nyílásnak?
IV. A tölcsér hatása
- Hogyan javítja a tölcsér a hangsugárzást?
- Van-e a tölcséreknek hangképző szerepe?
- Mely hangokra hat a tölcsér?
- Ha egy hengeres és egy a végén kifelé öblösödő tölcséres hangszercső egyforma hosszú, melyiknek lesz magasabb a hangja?
- A nagyobb tölcsér mely hangok hangsugárzását javítja?
- A visszahajló tölcsér – a d’amore - karakter
V. A csőfal hatása
- Hol jelentősebb a hangok instabilitása, a vékonyfalú vagy a vastagfalú csöveknél?
- Mi a hangnyílások közötti kölcsönhatás?
- Mely hangszereknél kifejezett a csőfal parazita rezgése?
- Ha a tölcsérek szélét nem vastagítjuk meg, az milyen hatással lesz a hangszerre?
VI. Ajaksípok akusztikája
- Mi a fuvola és a pánsíp közötti leglényegesebb különbség?
- Hogyan jön létre a peremhang? (örvényelmélet, légsugár-elmélet, Helmholtz elmélete)
- Milyen szerepe van általában az örvényeknek?
- A barokk furulyák, fuvolák geometriája
- Böhm munkássága, akusztikai elvei
- A modern fuvola miért fémből készül, és miért hengeres?
- Mi a szerepe a dugónak?
- Miért lehet olyan kevés felhangot átfújni a fuvolán?
- Miért volt sokáig hamis hangszer a fuvola?
- Ha beszűkítik egy furulya végét, hogyan változik meg a felhangok száma (lásd erdélyi furulya)?
- Miért különleges hangszer a tilinkó?
- Miért sokoldalúbb hangszer a fuvola a furulyánál?
- Mely furulyatípus közelíti meg legjobban a fuvolát?
- A kontrabasszus fuvolának mi a titka?
- Miért stabilabb hangú és könnyebben megszólaltatható a furulya a fuvolánál?
VII. Szimplanád rezgése
- Hogyan rezeg a szimplanád? (Benade modellje)
- Miért felhangdús a rezgése?
- Miért valószínűsíthető, hogy a szimplanádas hangszerek megelőzték időben a duplanádasokat?
- Mit jelent az, hogy nyomáskormányozott rendszer?
VIII. A klarinét
- Az ősklarinétok
- Miért duodecimaváltós a klarinét?
- Miért lágy hangú a chalumeau regiszter?
- Mi volt a klarinét őse?
- Miért élesebb hangú a keményebb nádú hangszer?
- Mi történik, ha a játszott hang frekvenciája megközelíti a nád sajátrezgéséét?
- Mit nevezünk rácsapási effektusnak?
- Miért lehet a klarinéton olyan halkan játszani?
- Jellemezd a klarinét hangját.
- Mi a különbség a német és a francia klarinét között?
- Ki alkotta meg a ma is használatos basszus változatot?
- Mi népszerűségének az oka?
IX. A szaxofon
- Jellemezd a szaxofon hangját
- Mely hangszer volt a szaxofon őse?
- Mi volt a hangszerrel Sax célja?
- Milyen fúvókát tervezett a hangszeréhez?
- Miért lett a szaxofon a jazz egyik vezető hangszere?
- Minek köszönhető hangjainak instabilitása?
- Miért nehezebb rajta halkan játszani?
X. A reform tárogató
- Kik alkották meg a hangszert és milyen indítékkal?
- Minek köszönheti a hangszer a kiegyenlített hangszínét?
- Milyen a fúvókája?
- Milyen az applikatúrája?
- Hogyan befolyásolja a hangszínét a fa test?
- Mi a hangolónyílások szerepe?
- Hogyan változna meg a hangszíne, ha szaxofonszerű billentyűzettel látnánk el?
- Hasonlít-e a hangja a történeti tárogatóéra?
XI. Duplanádas hangszerek akusztikája
- A zurna típusú hangszerek és a zurna típusú nád
- A történeti tárogató jellemzői
- Miért dominánsan kúposak a hangszercsalád hangszerei?
XII. Az oboa
- Fejlődése, felépítése
- Triébert munkássága
- A zurnanád és az oboanád közötti különbség
- Hogyan befolyásolják a nád rezgési tulajdonságai és a geometriája a hangolást?
- Jellemezd az oboa hangját
- A bécsi vagy a francia oboa tekinthető a barokk oboa folytatásának?
- Hogyan szelídítették meg az oboa hangját?
- Minek köszönhető a hang átható jellege?
- Miért jelent nehéz feladatot a játéka?
- Az angolkürt
- Hogyan befolyásolja a hangszínt a visszahajló tölcsér? (Az oboa d’amore)
XIII. A fagott
- A fagott elődei
- Almenräder munkássága – GottfriedWeber hatása
- Heckelék találmányai
- Jellemezd a fagott hangját
- Miért olyan fontos az S-cső?
- Van-e hatása a hangra tölcsérrész vastagságának? (Groffy munkássága)
- Miért nem lehet teljességében megreformálni a fagottot?
- Miért bukott meg a Böhm-fagott?
- Mi a különbség a francia és a német fagott között?
- Miért kell segédbillentyűket használni a magas hangok játékakor?
XIV. Rokon hangszerek (heckelphon, szarusszophon, duduk)
- Milyen indítékkal született meg a heckelphon?
- Jellemezd a hangszert
- Miben speciális a szarruszophon?
- Miért lágy hangú a duduk alsó regisztere?
REZESAKUSZTIKA
TÉTELEK:
I. Hangszertörténet
II. Állóhullámok csövekben
III. A hangmagasság megváltoztatásának lehetőségei
IV. A tölcsér hatása
V. A csőfal hatása
VI. A tölcséres fúvóka
VII. A szeleprendszer
VIII. A trombita
IX. A kürt
X. A harsona
XI. A tuba
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. Rézfúvós hangszertörténet
- A csigakürt, a didzseridu, dung csen, fakürtök és szarvkürtök
- Az ókori hangszerek
- A reneszánsz hangszerei
- A „disztingváló” barokk
II. Állóhullámok csövekben
- Mi következtethető ki az állóhullámok ismeretéből?
- Azonos-e az állóhullámok szerkezete a megszólaló hang szerkezetével?
- Milyen mérési módszereket ismersz?
- A mérések értelmezése (bemeneti impedancia, hangnyomás-mérés szondamikrofonnal, impulzusmérés)
- Miért a hengeres és a kúpos csőforma a legelterjedtebb?
III. A hangmagasság megváltoztatásának lehetőségei
- Hogyan függ a hangmagasság a csőhosszúságtól?
- Hová fúrnál hangnyílást, ha a hangmagasságot nagyszekunddal szeretnéd megváltoztatni?
- Mit nevezünk akusztikus alapú hangnyílás-tervezésnek?
- Hogyan függ a hangmagasság és a hangszín a csőátmérőtől?
- Hogyan változik a hangmagasság, ha részlegesen lezárjuk a csőnyílást?
- Melyek egy adott cső vagy tölcsér vágási frekvenciái?
- Van-e különbség azonos hangmagasságok esetén egy kisméretű lyuksor és egy nagyméretű hangszíne között?
- Mit jelentenek a f = c/2L és az f = c/4L képletek?
- Mi a szerepe a regiszterváltó nyílásnak?
IV. A tölcsér hatása
- Hogyan javítja a tölcsér a hangsugárzást?
- Van-e a tölcséreknek hangképző szerepe?
- Mely hangokra hat a tölcsér?
- Ha egy hengeres és egy a végén kifelé öblösödő tölcsére hangszercső egyforma hosszú, melyiknek lesz magasabb a hangja?
- A nagyobb tölcsér mely hangok hangsugárzását javítja?
- Hogyan módosítja a tölcsér az ajakrezgéssel megszólaltatott cső felhangrendszerét?
- A visszahajló tölcsér –a d’amore-karakter
V. A csőfal hatása
- Hol jelentősebb a hangok instabilitása, a vékonyfalú vagy a vastagfalú csöveknél?
- Mi a hangnyílások közötti kölcsönhatás?
- Mely hangszereknél kifejezett a csőfal parazita rezgése?
- Ha a tölcsérek szélét nem vastagítjuk meg, az milyen hatással lesz a hangszerre?
VI. A tölcséres fúvóka
- A fúvóka szerkezete
- Működése
- Miért nehéz halkan megszólaltatni?
- Hogyan függ a fúvóka alakjától a hang?
- A „tyupp” frekvencia
- Benade kísérlete
- Hogyan módosítja a fúvóka az ajakrezgéssel megszólaltatott cső felhangrendszerét?
VII. A szeleprendszer
- A natúrhangszerek általános tulajdonságai
- A pedálhang problémája
- A ventilfajták
- Előnyeik, hátrányaik
- Miért nem lehet tiszta hangolású egy ventiles hangszer teljes hangterjedelmében?
VIII. A trombita
- A barokk trombita (natúrtrombita)
- A trombita felépítése
- A trombita hangja
- Barokk trombita vagy piccolo trombita játssza inkább a clarino szólamot?
- A hangszer parazita rezgései
- A hangnyílások hatása
- A sordinók hatása
IX. A kürt
- A kürt ősei
- A vadászkürt
- A natúrkürt
- Inventionshorn
- Bécsi kürt vagy duplakürt? Jellemezd őket
- Kéz a tölcsérben – akusztikai hatásmagyarázat
- A kürt iránykarakterisztikái
- A Wagner-tuba
X. A harsona
- A reneszánsz harsona
- Jellemezd a harsona hangját
- A tökéletes intonációjú rézfúvós
- Mikor szólaltatható meg a pedálhang?
- Hogyan függ a hangerő a tölcsér méretétől?
XI. A tuba
- A tuba ősei
- Miért a kúpos testű hangszerek a játsszák a mély hangokat?
- Fontos-e a tubán a tölcsér kiöblösödése?
- Miért öblös a tuba fúvókája?
- Jellemezd tuba hangját
- A helikon
- A sousaphon
- Hogyan függ a tuba hangszíne a menzúrától?
ÜTŐAKUSZTIKA
TÉTELEK:
I. A feszített membránok rezgése
II. Egymembrános dobok
III. Kétmembrános dobok
IV. A tabla
V. Az üstdob
VI. Idiofon hangszerek akusztikai jellemzői
VII. Rudak rezgése
VIII. Hasábok, lapok rezgése
IX. Rezonátoros erősítés
X. Rezgő lemezek általános akusztikai jellemzői
XI. A gongok
XII. A cintányér
XIII. A harang
XIV. A steel drum
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. A feszített membránok rezgése
- Miért a dob az ütemadó?
- Miért kell a membránt megfeszíteni?
- Az ideális membrán rezgése
- Az állatbőrök szerkezete
- A valódi membrán rezgése
- Impregnálás, helyettesítő műanyagok
II. Egymembrános dobok
- Miért előnyösek akusztikailag az egymembrános dobok?
- A rezonáló test viselkedése
III. Kétmembrános dobok
- A két membrán hangolása
- A davul – nagydob, kisdob
- A mridanga
IV. A tabla
- A hangolás lehetséges módszerei
- A tabla jellemzői
- Raman kutatása
- Ütésmódok
V. Az üstdob
- Miért rossz rezonátor az üst?
- Az üstdob mely módusai tekinthetők közel harmonikusnak? És miért válnak azzá?
- Ütés a dob közepébe, ötödébe
VI. A dobverő
- Hogyan függ a hang a verők anyagától, formájától?
- Miért kedvelik az ütősök a hajlékonyabb verőket?
VII. Az idiofon hangszerek akusztikai jellemzői
- Miért nehéz ezeket a hangszereket behangolni?
- Mi segíti a hangolást?
- Mi a virtuális alaphang?
- Miért fontos fogalom az ütőakusztikában?
VIII. Rudak rezgése
- A rúd rezgésimódusai
- Van-e szerepe a diszperziónak?
- A triangulum
- A watherphon
IX. Hasábok, lapok rezgése
- A xilofon és a marimba rezgése
- A rezonátorcsövek
- A vibrafon
- Hogyan hangolhatók ezek a hangszerek?
- A daxofon
X. Rezgő lemezek általános akusztikai jellemzői
- Hogyan függ a lemezek hangja a vastagságtól, a mérettől és az anyagtól?
- Milyen hangszereket ismersz?
- Lehet-e őket hangolni?
XI. A gongok
- A tam-tam különlegessége
- A kínai hangmagasság-változtató lapos gong
- A jávai kúpos gong
XII. A cintányér
- A Zildjian-család története
- Ütésmódok
- Nemlinearitás és kaotikus viselkedés
XIII. A harang
- A kínai kéthangú harang akusztikai jellemzői
- Az európai harang
- A harang szerkezete, anyaga, geometriája
- A haranghang szerkezete
- Hangolásának módja
- A csőharang
XIV. A steel drum
- A steeldrum története
- Készítésének, hangolásának módja
- A rezgések csatolódása és a hang
ORGONA-AKUSZTIKA
TÉTELEK
I. A hangszer története
II. A mechanikus traktúrás barokk orgona
III. A Silbermann-család szerepe
IV. A regiszterrekeszes pneutmatikus orgona
V. Cavaillé-Coll és az akusztika
VI. Az ajaksíp rezgése
VII. Ajaksíp regiszterek
VIII. Az ajaksípok intonálása
IX. Az ajakrés fogazásának hatása a hangra (Angster-Paál –kutatás)
X. Ajaksíp menzúrák
XI. A nyelvsíp felépítése, működése
XII. Nyelvsíp regiszterek
XIII. A síp anyaga és hangja
XIV. Az orgona és a tér
TÉTELEK, KÉRDÉSEK RÉSZLETEZVE:
I. A hangszer története
- Víziorgona működési elve
- Az aquincumi-orgona
- A portatív
II. A mechanikus traktúrás barokk orgona
- A szélládák típusai
- A regiszter fogalma
- A mechanikus traktúra
- Miért tekinthető (bizonyos szempontból) ideálisnak?
III. A Silbermann-család szerepe
- Hangolási elveik
- Miért érdemes visszatérni a hangszereikhez a barokk zene kapcsán?
IV. A regiszterrekeszes pneumatikus orgona
- A 19.század és a pneumatika
- A regiszterrekesz
- Előnyei és hibái
V. Cavaillé-Coll és az akusztika
- Cavaillé-Coll munkássága
- Kísérletei (átfújó síp)
VI. Az ajaksíp rezgése
- Az ajaksíp szerkezete
- A hangkeltés mechanizmusa
- Az elölfutó hang
- Légsugár-elmélet
- Örvények a sípban
- A felvágás magassága és a hang
VII. Ajaksíp regiszterek
- Regisztertípusok
- A bő és a szűk síp
- A keresztmetszet helyi változásai és a hang szerkezete
VIII. Az ajaksípok intonálása
- Intonálási eljárások
- Az intonáció korlátai
- Hangmagasság és hőmérséklet
- Sípvégi hangolás
IX. Az ajakrés fogazásának hatása a hangra (Angster-Paál –kutatás)
(Interneten elérhető anyag*)
X. Ajaksíp menzúrák
- Progresszív menzúra
- Konstans menzúra
- Töpfer-féle menzúrálási szabály
- Variábilis menzúra
- Maphys-menzúra
- Ajakmenzúrák
XI. A nyelvsíp felépítése, működése
- A nyelvsíp-láb szerkezete
- A nyelv rezgése (anyaga, formája)
- Mi határozza meg a síphangot?
- Az alaptípusok
XII. Nyelvsíp regiszterek
- Nyelvsíp fajták
- A regálok akusztikai elvei
- Menzúrálási szabályok
XIII. A síp anyaga és hangja
- A sípok anyaga
- A lat fogalma
- A körszimmetrikus vagy a négyszögletes sípoknál erőteljesebb-e a falrezgés?
- A cinktartalom és a zajosság
- Függ-e a hang a falvastagságtól?
- A hangzás folyamatában hol befolyásolja hangot az anyag legintenzívebben?
XIV. Az orgona és a tér
- Hogyan befolyásolja a tér mérete az orgona méretét?
- Milyen formájú plafon előnyös az orgonaház felett?
- Milyen távol lehet maximálisan a játszóasztal a hátsó faltól?
- Hogyan befolyásolja az utánzengési idő az orgona méretét?